love

Loading...

Tuesday, August 24, 2010

bukan 'BONEKA'!

Setiap hari pasti ade saje kisah yg memaprkan tentang kes pembuangan bayi yg kian meningkat saban hari. apakah masnusia pada zaman sekrg berada dlm zman kegelapan semasa di zaman jahiliah yg membunuh atau menanam bayi perempuan secara hidup2? apakah mereka telah hilang kewarasan akal sehingga melakukan perkara terkutuk tersebut? adakah mereka tidak dapat menilai perkara baek dan buruk sehingga memandang bayi itu secukup hina sedangkan ia adalah kurniaan tuhan. malahan mereka menganggap bayi itu seolah - olah boneka boleh di cmpak cmpak merata - rata tempat dan seperti surat khabar lama yang harus dicmpak ke dalam tong kitar semula.




sudahla melakukan zina, membuang anak pula. Menambahkan dosa yang telah terbeban. tidakkah mereka sedar tentang kesilapan dan kekhilafan mereka tersebut? sepatutnya anak anak kecil yang terdampar di tepian jalan diberi kasih sayang yang sepenuhnya bukannya penyiksaan.

kau mencmpak mereka di tempat yg jijik, kotor dan bergelumang dgn smpah sarap. Sanggupkah kau melihat bayi tersebut terseksa, berusaha mencari cari ruang untuk bernafas. Sanggupkah wahai si ibu? kau membalut mereka dengan kertas usang bukannya kain yang selembut setura. Kau seksa anak kelahiran kau. Kau menyatakan jika aku lahirkan bayi ini dgn selamat sudah pasti hidup kau terseksa, kau akan mendapat malu tetapi adakah kau sedar tentang kesan kesannya. Kau tidak tahu, kau tidak dapt melihat dgn mata kasar dgn apa yg akan terjadi pada masa hadapan. Tetapi kau bisa berfikir, membezakan antara baik dan buruk, halal dan haram dan juga pahala dan dosa.

anak kao yg tidak berdosa kau buang. Kau mencampak anak itu hilang dari pndangan hidup kau seolah - olah mereka terlalu berdosa. Sedangkan mereka adalah anak yang suci seumpama kain putih yg perlu dicorak dan dibimbing di jalan yg benar. Jgn kau anggap anak itu berdosa, sedangkan bdan sndri mengangkat beban dosa. Kau pandai 'membuat', tetapi kau tidak pndai menjaga!

Sesungguhnya 'kau' tidak pernah mngenal erti kasih sayang! adakah mereka ingt betapa peritnya si ibu bertarung nyawa melahirkan seorang anak yg dikandung selama 9 bulan? siapakah yang mmbelai mereka, memberi kasih syg, menantang seperti mnyak yg penuh. mendodoikan mereka pada waktu malam sehingga nyamuk seekor pon tidak bagi hinggap di badan. kau mendapat melihat dgn mata kepala kau sendiri, kau dpt menilai. TETAPI, sekarang anak itu ibarat boneka yg boleh dilemparkan sesuka haty di mana2 saja. Tidak kau salurkan setitis susu badan kepada anak mu itu.



pada saat melihat kes pembuangan akhbar terpampang di ruang akhbar, anak mata ku mula berkaca, lantas air mata yg suci tadi gugur ke bumi menangisi pemergian setiap bayi yang malang td. Tidakkan tiada perasaan wahai 'engkau' melihat anak mu menangis, menjerit, teriak dan melihat tiap pembaca menangisi pemergian anak kau.jika pada bulan ramadhan org ramai berpusu - pusu untuk ke terawih untuk membuat amal dan mengejar pahala. Tetapi apakah golongan mereka ini lakukan, mereka masih mmbuang bayi. Cukuplah! Sudahla! kau memenuhi ruangan akhbar di muka hadapan tiap mnggu.

yg prihatin ,
ezznyzulaikhaothman <3

No comments:

Post a Comment